• ש. ספט 7th, 2024

תזכורת: החל מ-1 באוגוסט חלה על רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים חובת רישום והצגת לוחית זיהוי

זאת לנוכח העלייה התלולה במספר התאונות בהם מעורבים כלי רכב אלו בשנים האחרונות ולצורך זיהויים. הרישום הוא פשוט ומהיר ואחר כך צריך להתקין את הרישיון על הכלי, למען הבטיחות וכדי למנוע קנסות מיותרים. 

שנת 2023 הייתה שנת שיא בנפגעים בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים. בשנת זו אושפזו בבתי החולים 805 בני אדם מתאונות אלו, מחציתם מתחת לגיל 20. במסמך שפורסם על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת,
עלה כי- 28 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023. חלקם של הנפגעים בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים עלה בהתמדה לאורך השנים. כתוצאה מכך הוחלט במשרד התחבורה
והבטיחות בדרכים על "חובת רישום רכב תחבורה קלה והצמדת לוחית זיהוי לרכב" החל מתאריך ה- 1 לאוגוסט השנה.

בירושלים בשנת 2023 אירעו 119 תאונות, מהן 7 קשות והשאר קלות.

התקנות אושרו בתחילת השנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובעלי הרכב קיבלו תקופת היערכות של חצי שנה כדי להירשם באתר ולקבל מספר רישוי, להטביע לוחית זיהוי אצל מטביע מורשה ולהתקין אותה על כלי הרכב.

המונח "תחבורה קלה" או "מיקרו-מוביליטי" כולל כלי רכב קלים שאינם חייבים ברישיון נהיגה אך חייבים קבלת היתר ועמידה במבחן עיוני. חובת הצגת לוחית זיהוי נועדה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל, את שאר משתמשי הדרך ואת עצמם.

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והסדיר את השימוש ברכב תחבורה קלה וקבע בין היתר תקן לרכב, גיל רכיבה מינימלי (16), חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה לפיקוח העירוני. בעת רישום רכב קיים, או ברכישת רכב חדש, על
בעלי הרכב לבצע רישום מקוון חד פעמי, באמצעות מספר תעודת זהות. אם הבעלים הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו.

רישוי קורקינטים ואופניים. צילום – משרד התחבורה

בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, למשל AB 1234. בעל הרכב ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית, אותה יש להצמיד לרכב. הכנת הלוחית והתקנתה כרוכות בתשלום.

רשימת המתקינים המורשים מופיעה באתר משרד התחבורה (חפשו בגוגל) "רישום אופניים וקורקינט חשמליים" ובירושלים ניתן להתקין במקומות הבאים:

חיבח שלטים בע"מ. הסדנא 9 תלפיות 02-6483331.

בסט טסט. בית הדפוס 15. 02-6519777. מ.מ.מ. התעשייה 14 תלפיות. 02-6782898.

מכון רישוי עטרות. התוצרת 1 א.ת עטרות 02-5830200.

במשרד מדגישים כי שלא כמו ברכב מנועי, מספר הזיהוי הוא אישי ומשויך לבעל הרכב ולא לרכב עצמו.  במקרה של מכירת הרכב או רכישת רכב חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש, וזאת לאחר שביטל את השיוך הקודם וביצוע רישום מקוון לכלי החדש.  בנוסף, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יצא בקמפיין הסברה נרחב לנושא בהובלת השחקן גיא הוכמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *